Erasmus+ Novi Sad

Van 8 tot en met 15 oktober trokken zes leerlingen en drie leerkrachten naar Servië voor het Erasmus+-project 'Sol'Arts'.

Erasmus is een topbeleving. Je mag bij een gastgezin slapen en je blootstellen aan de cultuur van een land. Je leert de mensen van dat land beter kennen, hun leefgewoonten, hoe zij hun land beschouwen en zoveel meer. Eerst is het misschien een beetje moeilijk om te praten met al die mensen die je nog nooit hebt gezien of gesproken, maar dat is Erasmus. Jezelf buiten je comfortzone brengen en genieten van hoe andere landen iets doen en natuurlijk vriendschappen smeden voor het leven.

Op de eerste (reis)dag was het direct al alle handen aan dek. We hadden hier en daar wat vertraging, maar daarnaast ging alles wel vrij goed. Toen we uiteindelijk aan de school kwamen, stonden onze gastgezinnen te popelen om ons naar huis te brengen. Een zeer warm welkom dus!

Op de eerste dag (maandag) was het al meteen uit onze comfortzone stappen, want we moesten Internationale bingo spelen. Daarna mochten we kijken naar een prachtige openingsceremonie met alles erop en eraan. Daarna nog even bekende personen presenteren om iets meer te weten te komen over elk land en de eerste dag zat er al op.

Op de tweede dag (dinsdag) stonden workshops als eerste op de planning. Daarna hadden we een scavenger hunt’ in het stadscentrum. Na een lunchpauze begaven we ons naar het Petrovadin Fortress, met een prachtig uitzicht over de Donau. Het planetarium bevond zich naast het fort. Daar hebben we schitterende beelden gezien en hebben we uitleg gekregen over de ruimte.

Op de derde dag (woensdag) moesten we zeer vroeg opstaan om Belgrado te kunnen bezoeken. Het eerste op de planning was het Nikola Tesla-museum en vervolgens het Museum Of Illusions. Na een korte wandeling door het stadscentrum kwamen we uit bij het Kalemegdan Fortress, waar we een rondrit maakten op een klein treintje. Daarna kregen we vrije tijd en hebben we samen met alle Belgen gegeten en gelachen. Vervolgens had iedereen nog wat tijd om rond te wandelen en de stad verder te verkennen.

Op de vierde dag (donderdag) hebben we ons weer beziggehouden met workshops. We hebben het stadhuis bezocht, waar ons ook nog een receptie te wachten stond. Daarna hadden we een exhibitie over de tijd en het universum, wat zeer interessant was. Het gaf een interessante en filosofische kijk op tijd, het universum en hoe de mensheid hiermee omging door de eeuwen heen. ­­Ten slotte mochten we weer naar ons gastgezin. s Avonds zorgden onze gastgezinnen zelfs voor leuke activiteiten, zodat onze dag mooi afgesloten werd!

Vrijdag was het de laatste dag met alle landen samen. Eerst moesten we onze creaties presenteren die we in de workshops hadden gemaakt. Verder zijn we nog naar een sportbeurs gegaan en daar hebben we verschillende sporten geprobeerd. Vervolgens hadden we lunch. Toen hadden we nog een uur vrije tijd en om 18.00 uur begon het afscheidsfeest, waar iedereen zich heeft laten gaan. Velen werden emotioneel omdat de mobility ten einde was.

Zaterdag was het zeer vroeg opstaan voor de terugreis naar België. We kwamen om 16.00 uur op school aan!