Erasmus+ Ierland

Eind februari trok een groep derdejaars naar Ierland voor een Erasmus+-projectmeeting.

Na maanden wachten was het eindelijk zover: het Erasmus+-project ging van start. Op zaterdagmorgen 23 februari reden we in alle vroegte naar Zaventem en vlogen vandaaruit met Aer Lingus naar Dublin. Op de luchthaven daar ontmoetten we voor het eerst de Duitse leerlingen uit Paderborn. Na een lange busrit, die ons van het oosten naar het westen van Ierland bracht, kwamen we aan bij het Coláiste Mhuire (St. Mary’s College) in Ballygar, waar de Ierse leerlingen en hun ouders ons stonden op te wachten. Na een halfuurtje kennismaken vertrokken we met onze gastgezinnen en verbleven daar het hele weekend.

Op maandagmorgen werden we verwelkomd op school met een groots internationaal ontbijt, waarbij zowel Ierse, Duitse als Belgische specialiteiten de revue passeerden. Na het hijsen van de regenboogvlag werkten we de rest van de voormiddag aan ons project over gender equality and social inclusion’. In de namiddag trokken we naar de plaatselijke sportzaal, waar in verschillende interlands’ werd uitgemaakt wie nu het sportiefste land was.

Op dinsdag was het opnieuw tijd om onze koffers te pakken. We sprongen de bus op en vertrokken noordwaarts, richting Delphi Resort, onze verblijfplaats voor de komende twee nachten. We kwamen in de vroege namiddag aan en begonnen onmiddellijk met avontuurlijke activiteiten, midden in het prachtige landschap van de Connemara. s Avonds was er nog tijd voor een kampvuur met de hele groep.

Op woensdag begonnen we in de voormiddag in verschillende groepen aan andere activiteiten, zoals kajakken en modderparcours, en s namiddags deden we dit ook. s Avonds stond er deze keer een avondwandeling op het programma.

Op donderdagvoormiddag waren de laatste activiteiten in Delphi gepland. Na een laatste supervoormiddag in Delphi klommen we met ons lunchpakket op de bus en uiteindelijk kwamen we na een busrit van vier uur terug aan op school. Daar werkten we nog even verder aan het project en werden afspraken gemaakt over het verdere verloop ervan. Als afsluiter van een fantastische week stond er die avond een cultural evening op het programma, een moment waar er tijd en ruimte was om onze talenten of hobby’s aan elkaar te tonen. Er werd gezongen, gedanst en gerapt (vooral door de Ierse leerlingen), maar ook wij droegen ons steentje bij door de Ieren en Duitsers te laten kennismaken met wat wij in België altijd doen op de tonen van Les Lacs du Connemara’ van Michel Sardou. De muziek werd live gespeeld door Alexander op de piano en de servetten draaiden lustig in het rond.

Op vrijdag, onze laatste dag in Ierland, volgden we in de voormiddag nog een art class en enkele lessen (waaronder Iers, waarvan werkelijk geen enkel woord verstaanbaar is), waarna we na een onvergetelijk avontuur met de nodige traantjes afscheid namen en naar Dublin vertrokken. Eenmaal aangekomen op de luchthaven namen we ook van de Duitse leerlingen afscheid. En zo zaten we alweer op het vliegtuig terug naar huis, verlangend naar het tweede deel van ons avontuur. Volgende afspraak in september in Paderborn.

Thijs Amez, Alexander Remmerie en Remi Seynaeve (klas 32)