Erasmus+ België

In november ontving het Lyceum leerlingen uit Duitsland en Ierland in het kader van een Erasmus+-project.

Op zaterdag 9 november kwamen de Duitsers per bus vanuit Paderborn en de Ieren per trein vanuit Gent, waar ze een extra dagje hadden doorgebracht, eindelijk aan rond 17.00 uur. Het was een heel blij weerzien en we verwelkomden hen met een zelfgemaakt groot spandoek. Na een korte rondleiding in onze school vertrok iedereen huiswaarts met zijn/​haar uitwisselingsstudent(en).

Op zondag 10 november was er door de leerkrachten een optionele uitstap gepland naar Brugge. Iedereen moest er op eigen houtje naartoe, om dan rond de middag te verzamelen aan Brouwerij De Halve Maan voor het middagmaal. Daar kregen we een heerlijke, verse groentesoep aangeboden en Vlaamse stoofkarbonaden met frietjes en een lekker slaatje. Na de maaltijd kregen we wat vrije tijd om even kort de stad te tonen en om 15.00 uur verzamelden we op de Grote Markt om het museum Historium te bezoeken. Daar kregen we op een originele en leuke manier het oude Brugge van de middeleeuwen te zien. Na het bezoek keerde iedereen terug naar huis om uit te rusten voor de volgende dag.

Maandag 11 november was het Wapenstilstand. Voor deze gelegenheid vertrokken we met de hele groep rond de middag naar Ieper. Jammer genoeg viel het weer wat tegen, maar een bus bracht ons tijdens een gegidste rondrit vanuit Ieper naar het Iers Vredespark in Mesen, het Memorial Christmas Truce 1914 in Ploegsteert, Hill 60 in Zillebeke,Tyne Cot Cemetery in Zonnebeke en het Deutscher Soldatenfriedhof in Langemark. s Avonds kregen we de nodige vrije tijd voor het avondeten en maakten de Ieren en Duitsers kennis met de stad Ieper. De dag werd succesvol afgesloten met het bijwonen van de bekende Last Post onder de Menenpoort.

Op dinsdag 12 november werden we zoals gewoonlijk op school verwacht op het normale tijdstip. We hebben rond ons project gewerkt in Lab 21.0. Om het werk eenvoudig te maken werden de taken verdeeld. Twee groepjes waren verantwoordelijk voor het monteren van de filmpjes over onze trips naar Ierland en Duitsland. Een ander groepje maakte een heuse kiss wall waarop alle deelnemers aan het project een plaatsje vonden en een laatste groepje trok de straat op om mensen enkele vragen te stellen over het thema van ons project: social inclusion and gender equality. De resultaten van dit harde labeur’ werden door een redactieteam verwerkt op Facebook en Instagram. Indien jullie interesse hebben voor ons project, kunnen jullie ons volgen op Facebook, via @ErasmusPlus.Belgium.Ireland.Germany. In de namiddag kregen we vrije tijd om met onze gaststudenten de stad Kortrijk te verkennen.

Op woensdag 13 november zijn we op uitstap naar Antwerpen geweest. s Morgens kregen we een rondleiding in de joodse buurt. We bezochten daar de synagoge, waar de jongens verplicht een keppeltje moesten dragen. We leerden veel bij over de levensstijl van de joden. Na de rondleiding volgde een koosjere lunch bij Hoffy’s restaurant. We kregen een uitgebreide lunch met telkens wat uitleg over wat we te eten kregen en hoe dit allemaal werd bereid. Na de maaltijd bezochten we het Red Star Line Museum. We lazen, zagen en hoorden allerlei mooie en minder mooie verhalen over de geschiedenis van de rederij Red Star Line, over passagiers en migratie. Na het bezoek aan het Red Star Line Museum kregen we nog even de tijd om zelf de stad te verkennen, alvorens de trein richting Kortrijk te nemen.

Op donderdag 14 november namen we nog maar eens de trein, deze keer naar Brussel. Daar hebben we s morgens een wandeling gemaakt langs een aantal mooie toeristische plekjes, zoals de Grote Markt, Manneken en Jeanneke Pis, de Rue des Bouchers en de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen, om dan uiteindelijk langs het Koninklijk Paleis naar het Europees Parlement te gaan. Daar kregen we een heerlijke maaltijd aangeboden. We hebben wat uitleg gekregen over hoe het er in het Parlement allemaal aan toegaat. Het bezoek van Maria Walsh, die nu in het Europees Parlement werkt, was voor ons een grote verrassing. We hadden haar namelijk al ontmoet tijdens onze reis in Ierland. Als afsluiter mochten we nog even de grote vergaderzaal van het Parlement zien, waarna we nog een paar uurtjes de tijd kregen om Brussel zelf te bezoeken en te bekomen van een boeiende, maar intensieve week. Met enige vertraging konden we Brussel-Centraal verlaten en zijn we terug naar huis gekeerd.

Vrijdag 15 november was de laatste dag. We zijn nog even naar school gegaan en hebben daar ontbeten en genoten van het schoolorkest dat ons een aantal prachtstukken, waaronder de nationale hymnes van Duitsland en Ierland, bracht. Mevrouw Verhenne en Alex, een jongen uit Ierland, hielden een mooie speech die de essentie van onze uitwisseling toch wel goed samenvatte. Het was vrijdag ook Rainbow Day: elk jaar moest in een bepaalde kleur gekleed zijn om met de hele school de regenboogvlag te vormen. De Ieren en Duitsers zijn dan rond 12.00 uur vertrokken, met de nodige warme knuffels en traantjes, maar ook een pak nieuwe ervaringen en vriendschappen rijker.

William Baert (klas 42), Maxine Lambrecht (klas 43) en Charlotte Delsaux en Rosalie Thomaere (klas 53)