Innovatie

RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen is een school met een rijke geschiedenis ... maar ook met een mooie toekomst. Lees hier hoe we de school 'futureproof' maken.

Lab 21.0

Het Lyceum OLV Vlaanderen opende in 2016 een heuse future classroom’: Lab 21.0. Dit klaslokaal van de toekomst kadert in een totaalproject rond onderwijsinnovatie, School 21.0. Met dit project willen we een school maken waar je in inspirerende leeromgevingen op een actieve manier vaardigheden ontwikkelt die in het latere (beroeps)leven onontbeerlijk zullen zijn. In Lab 21.0 ga je vooral zelfstandig werken en interactieve lessen volgen, maar ook onze leerkrachten krijgen er geregeld nascholingen over vernieuwende onderwijsmethodes.

Notebookproject

Wat de leerkrachten uitproberen in Lab 21.0, kunnen ze meenemen naar de andere klaslokalen. In september 2016 gingen we in de derde graad van start met een notebookproject, waarbij elke leerling met zijn eigen notebook de lessen volgt. In september 2017 breidden we het project uit naar de tweede graad. In 2019 gingen we van start in de eerste graad.

Sociaal en innovatief ondernemen

Ten slotte springen we ook op de kar van het sociaal en innovatief ondernemerschap, en laten we onze leerlingen graag over de muren van de school heen kijken. Zo nemen ze af en toe deel aan een hackathon of andere wedstrijden rond innovatie (zoals het RHIZO-project Design Your City), wat soms leidt tot een écht product. Ook in het seminarie STEM (in de derde graad) bouwen de leerlingen zelf toepassingen en programmeren ze websites en apps.